Durban by night - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu Durban by night - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu

Durban by night

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Dit keer een 'kort' reisverslag, maar ik wil dit avontuur toch graag met jullie delen! Vorige week dinsdag had ik weer een tripje geboekt via Be More, Durban by night. Een leerzame en “eye opening” tour door Durban waarbij we langs de mooie delen van de stad gingen, maar ook de minder goede omstandigheden hebben gezien.

Martin, een politieman die in de avonduren tripjes voor Be More organiseert kwam ons om 18.00 uur ophalen. We zitten ver van het centrum van Durban, dus het was nog even rijden voordat het avontuur kon beginnen. We hebben deze avond het echte Durban zien, eerst naar de slags, daarnanaar Umlazi (een town-ship), dan naar de 'tijdelijke' verblijfplaats voor de mensen die voor het WK moesten verhuizen, daarna naar de haven, de drugs area en de prostituees.

Martin heeft al 25 jaar ervaring als politieagent en kent Durban door en door. Hij neemt ons alleen mee naar de gebieden waar het relatief rustig is en hij heeft zijn wapen op zak. Tot nu toe heb ik nog niet echt gemerkt hoe gevaarlijk Zuid-Afrika nu werkelijk is, ik heb me eigenlijk altijd wel veilig gevoeld. Maar dat veranderde dus al snel. Hij bracht ons naar de slags waar de armste van de armste leven. Hun huisjes zijn gemaakt van wat ze ook maar konden vinden en vaak wonen hier gezinnen met 4 a 5 kinderen in. In het gebied van de slags wonen +/- 2400 mensen waarvoor door de regering 12 containers zijn geplaatst. In een container zitten 2 wc's en 2 douches, dat is dus veel te weinig! Het is er echt een zooitje ongeregeld, de huisjes staat een paar cm van elkaar, het is er vies en onveilig. Ik kreeg er echt kippenvel van, zeker om te horen dat de overheid hier geen energie is stopt.

Hierna reden we door naar de town-ship Umlazi. Een meisje uit de groep kon niet alles volgen, dus vertaalde we het voor haar. We zeiden dat we nu naar een sloppenwijk zouden gaan, hier greep Martin even in. In de apartheid leefde alle bevolkingsgroepen gescheiden. De blanken, Zulu, Kleurlingen, Indiers enz. De Zulu leefde ook samen in een gebied: de town-ship met stenen huizen, stromend water en elektriciteit. Natuurlijk staan er ook blikken hutjes tussen maar eigenlijk is het er allemaal prima geregeld. Het kwam door de overheid dat wij Westerlingen een verkeerd beeld van de town-ship hebben. Tijdens de apartheid had de overheid geld nodig, daarom lieten ze beelden van de slags zien, de armste van de armste dus. Dat heeft blijkbaar geholpen want iedereen denkt nu dat een town-ship een slag is. De apartheid is afgeschaft, dus iedereen kan wonen waar hij/zij wil. Dit gebeurd eigenlijk niet omdat alle verschillende bevolkingsgroepen een eigen cultuur hebben, niet vanwege de criminaliteit. Natuurlijk is dit er en moet dit worden teruggedrongen, maar de overheid steekt er te weinig energie in. De overheid heeft sowieso rare keuzes gemaakt...

We reden verder naar de 'tijdelijke' huisjes. Voor het WK van 2010 zijn slags gesloopt om een nieuw stadion en oefenstadion te bouwen. Deze mensen zouden een tijdelijk verblijf krijgen en binnen 1 jaar een nieuw stenen huisje krijgen. We kwamen aan bij een industrieterrein waar de 'tijdelijke' huisjes nu nog steeds staan. Het is nu 2014 en niemand van deze mensen heeft een nieuw stenen huisje gekregen. De overheid heeft er geen haast mee, ze hebben toch onderdak? Ja dat is waar, maar ze hebben geen stromend water of elektriciteit, ze wonen nu ver weg van school en werk en moeten dus hoge kosten maken om daar te kunnen komen. Een gemiddeld gezin van 5 kinderen kan toch niet dagelijks 50 rand (omgerekend 3 euro) voor een enkel ritje naar school ophoesten?! Nee ze zijn er echt niet op voorruit gegaan, Martin deed even zijn lichten uit, het was er pikkedonker, de mensen tappen illegaal stroom af van de lantaarnpalen wat begrijpelijk is. Ik heb niet het idee dat de overheid deze mensen nog gaan helpen, ze wonen bij een industrieterrein dus de touringbussen komen hier niet waardoor iedereen denkt dat deze mensen allang een nieuw huis hebben zoals in 2010 was beloofd.

Na een korte stop bij de haven reden we door naar de grote hotels. Serieus 1 straat daarachter kun je je drugs bestellen. Er stonden allemaal mannen langs de weg handgebaren te maken of we iets wilde bestellen. We reden verder langs het strand toen er opeens een auto langs ons kwam rijden, zijn hand opstak en een parkeerplaats opreed en toeterde. Hij had ons de hele tijd gevolgd, bizar dit!

We reden snel verder langs de casino's naar het gebied waar de prostituees op straat staan. Ook hier spreek je gewoon op straat wat af waarna je krijgt wat je hebt besteld.

Het was een interessante avond, we hebben het echte Durban gezien, veel ellende maar ook 3 veilige toeristische gebieden waar je geen stap kan zetten zonder dat dit op een camera staat. Ik ben zeker met de feiten op mn neus gedrukt en besef me dat wij heel veel geluk hebben in Nederland!

Liefs Anouk

• 08 Mei 2014 - 21:41

Pap En Mam:

Oei, oei, wat een belevenissen. Ben inderdaad maar blij met wat je in Nederland hebt.
    Dat zijn wij ook.
    Veel plezier nog met het vervolg van je avontuur.
    Lieve groeten, pap en mam

• 09 Mei 2014 - 00:11

Jacob:

Spannend!

Kijk maar uit anouk! Straks raak je ook nog verliefd op ZA ;)

• 13 Mei 2014 - 15:19

Petra:

Niets is wat het lijkt, dat zie je maar weer. Loze beloftes.... dat moet een onmachtig gevoel geven. Wel goed om deze kant van Z-A ook te zien al is het schrijnend genoeg dát het bestaat.
    Succes met je werk...lieve groet Petra

• 19 Mei 2014 - 12:47

Gerda:

Hoi Anouk
    Mooie verhaal nog heel veel reis plezier
    Gr Gerda

Tags: Durban,