Het nieuwe avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu Het nieuwe avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu

Het nieuwe avontuur is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

02 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Het is weer tijd voor een nieuw verslag. Laat ik beginnen bij ons laatste weekend in Stellenbosch en Kaapstad. Donderdag hebben we nog even decadent gegaan en genoten van de wijntour. We hebben de hele dag verschillende wijnfarms bezocht waar we 22 heerlijke wijnen hebben geproefd. Na een powernapje hebben we ons klaargemaakt voor een avondje stappen in Stellenbosch. Dit was ook weer een hele ervaring, na het eten bleven we nog even hangen voor een cocktail waarna we door 2 jongens werden uitgenodigd voor een waterpijp. Deze maakte ons wat wegwijs over het stappen in Stellenbosch en adviseerde ons om naar een club te gaan waar ook Afrikaanse muziek word gedraaid. Onze verwachtingen bleken iets anders te zijn. De club beneden was zoals we dat in Nederland ook kennen, maar boven werd er dus Afrikaans-talige muziek gedraaid waarop werd geloopdanst (stijldansen). Ik kreeg mijn drinken gewoon niet op omdat iedereen ons steeds ter dans vroeg. Ik kon er natuurlijk helemaal niks van, maar het was wel erg leuk.
De volgende dag zijn we 's avonds met de Bazbus weer terug naar Kaapstad gegaan. I.v.m. goede vrijdag was er niet veel te beleven en hebben we dus ook weinig kunnen doen in Stellenbosch.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd in weer een leuk hostel op tijd naar bed gegaan. Zaterdag zijn we weer vroeg opgestaan, we konden om 7.00 uur bellen of het paraglyden deze keer wel door zou gaan. Het weer zag er goed uit, dus zijn we de berg weer op gegaan. Maar helaas bij aankomst was de wind alweer gedraaid en kon het niet doorgaan. De rest van de dag doorgebracht op het strand, ook geen verkeerd alternatief.

Zondag hebben we nog een laatste hoogtepunt van Kaapstad bezocht: Kaap de goede hoop. We hadden via de Bazbus een dagtour geboekt die ons na een stop bij een zeehonden eilandje en een pinguin-strand naar Cape point bracht. Hier hebben we een wandeling naar Kaap de goede hoop gemaakt waar we weer een mooi uitzicht over de zee hadden. Ik vond het wel mooi, maar ik denk dat het eigenlijk meer iets is wat je gezien moet hebben. 's Avonds onze tas ingepakt zodat we de volgende dag vroeg konden vertrekken voor de binnenlandse vlucht.

2e Paasdag was het dan zover, het backpacken is voorlopig voorbij. Tijd voor een nieuw avontuur! 's Ochtends vloog ik naar Durban, de vlucht verliep prima en bij aankomst stond Wilma (onze regio-coördinator) me al op te wachten. We kregen een welkomstpakket met o.a. een Afrikaanse simkaart (ik ben vanaf nu ook niet meer te bereiken om m'n Nederlands nummer). 's Middags zijn we met de taxi naar een hostel vlakbij Durban gebracht, hier kan iedereen vandaag nog even bijkomen van de vlucht voordat het morgen allemaal echt gaat beginnen.

Dinsdagochtend kregen we nog wat laatste handige informatie van Wilma, zij is hier ons aanspreekpunt en helpt waar nodig. Het was weer een heleboel informatie, maar het belangrijkste wat ze ons heeft meegegeven is te genieten van de kleine dingen. Om 12.00 uur werd iedereen door zijn projectleider opgehaald, maar die van ons, Linda kwam op African time. 12.30 Uur dus, hier ben ik al wel aan gewend, alles gaat op z'n gemakje. De andere meiden van het project waren met Linda meegekomen omdat we meteen boodschappen gingen doen. Mijn project 'The Farm' ligt namelijk een uurtje rijden vanaf Durban, daarom doen we 1 keer per week boodschappen bij een mega mall. We moesten dus even flink inslaan voor 7 personen. Met 3 volle winkelwagens en 2 uur later gingen we dan eindelijk naar het project.
We hebben met de vrijwilligers een huis met een woonkamer, keuken, badkamer en 2 slaapkamers wat er allemaal prima uitziet. We kregen meteen een rondleiding over het terrein van de meiden. Eerlijk gezegd schrok ik er wel even van, ik had het toch iets minder primitief verwacht.

Woensdag is het dan echt begonnen. Het project 'The Farm' is een weeshuis voor 45 kinderen opgezet door Don en Linda. Een Engels koppel wat hier nu al ongeveer 25 jaar aan het werk is. Ze zijn begonnen met een aantal kinderen van hun werksters, momenteel wonen er 52 in de leeftijd van 0 tot 22. Je kunt je wel voorstellen dat de faciliteiten niet zijn gemaakt voor dit aantal kinderen. Gelukkig is er een jongenshuis in aanbouw zodat er meer ruimte is en straks hopelijk iedereen een eigen bed heeft.

Iedere dag is weer anders, maar de grote lijnen zijn hetzelfde. 's Ochtends gaan we rond 7.30 uur naar de daycare waar we de kinderen een uurtje vermaken binnen of buiten in de speeltuin. Daarna beginnen we me het programma, alle kinderen worden een voor een door 2 vrijwilligers gedoucht. De rest wordt opgedeeld tussen peuters en kleuters. Voor de kleuters proberen we een thema aan te houden waarbij we activiteiten doen. Als iedereen is gedoucht geven we ze wat te drinken en een stukje appel waarna we afsluiten in de jungle-jam (de speeltuin). Na de lunch gaan we nog 1,5 uur naar de kinderen, vaak verzinnen we een spel of hangen we rond bij de jungle-jam. 's Middags van 15.30 tot 16.30 uur geven we wiskunde/rekenen bijles aan de kinderen van de basisschool. De kinderen die komen opdagen krijgen een schriftje met opdrachten waarbij we ze helpen en het een en ander uitleggen. Daarna gaan we terug naar ons huisje om te koken en te eten om om 18.00 uur weer klaar te zijn voor de Engelse les. Hiervoor geldt hetzelfde, de kinderen die komen opdagen krijgen eerst klassikaal uitleg waarna ze opdrachten maken.

De eerste paar dagen moest ik heel erg wennen. Het was allemaal chaotisch en de kinderen moesten natuurlijk ook weer aan de nieuwe vrijwilligers wennen. Maar ik heb nu helemaal m'n draai gevonden gelukkig.
Het zijn drukke dagen, maar erg leuk. Er gebeurd iedere dag wel iets anders waardoor alles toch weer anders loopt dan gepland. Donderdag kwam de mobile clinic bijvoorbeeld langs. Alle moeders uit de buurt kwamen langs om hun baby's te laten checken, en onze kinderen die ergens last van hebben worden geholpen en ook de meiden krijgen om de 3 maanden een prikpil.

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste uitstapje naar de Drakensberg en Lesotho gehad, maar hierover de volgende keer meer.

Liefs Anouk

• 02 Mei 2014 - 20:01

Pap En Mam:

Hey Anouk.
    Wowww wat een verhaal weer!!!
    Wat jammer van dat paragliden...maar veiligheid gaat natuurlijk voor alles.
    Nu dus de handen uit de mouwen.. veel succes hiermee.
    Maar zo te lezen gaat je dat wel lukken.
    Veel lieve groeten.
    Pap en Mam.

• 02 Mei 2014 - 20:53

Judith:

Leuk om te lezen, vooral de reis weer even terug halen! Jij bent goed bezig!! Weekend lekker relaxen! Tot morgen

• 02 Mei 2014 - 21:09

Ingrid Van Rooij:

Hee Anouk,
    Heel leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Deze tijd en ervaringen nemen ze je niet meer af. Ik hoop dat je het goed naar je zin blijft houden en ik verheug me weer op je volgende verslag. Groetjes uit Reusel van ons allemaal !!

• 03 Mei 2014 - 11:04

Petra:

Ha Anouk,
    Goeie tip: geniet van de kleine dingen :)

• 03 Mei 2014 - 17:03

Ouders Van Judith:

Hoi Anouk

Met veel plezier heb ik je verslag gelezen.
    zo te lezen is ook dit jouw ding helemaal.
    knap werk wat jullie daar allemaal kunnen doen en betekenen voor deze kinderen.
    ik zou zeggen geniet van je vrije tijd en van de safari die nog op jullie planning staat.
    ook jouw blijven we volgen hoor.
    nog een hele avontuurlijke tijd in Durban.
    de groetjes.

• 04 Mei 2014 - 11:04

Leny En Ben:

Hallo Anouk,

Weer een mooi reisverslag.
    Jammer van het paragliden, komt nog wel een keer.
    Goed te lezen wat jullie voor de kinderen kunnen betekenen.
    Blijf genieten.
    Groetjes, Leny en ben

• 06 Mei 2014 - 18:17

Bertha:

Hoi Anouk

iedere keer lees ik met plezier jouw reisverslag en vind het leuk dat het je goed gaat in zuid afrika.
    Geniet van je werk en kijk weer uit naar je volgende verhaal.

gr. Jos en Bertha.

• 07 Mei 2014 - 18:52

Tonny En Peter:

hoi Anouk

Goed bezig meisje, en geniet ervan

Groeten Tonny Peter, Dirk en Jan.

• 09 Mei 2014 - 13:27

Ouders An Judith:

Hoi Anouk,

Wat n verhaal weer zeg,
    Ik kreeg zelfs kippevel toen ik t verslag van je heb zitten lezen.
    wat een wereld,
    Dus anouk :nog een fijne tijd en doe je ding in zuid Afrika.

groetjes