Laatste weekje - Reisverslag uit Hulsel, Nederland van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu Laatste weekje - Reisverslag uit Hulsel, Nederland van Anouk Rooij - WaarBenJij.nu

Laatste weekje

Blijf op de hoogte en volg Anouk

26 Juni 2014 | Nederland, Hulsel

De reis zit er helaas alweer op. Wat is de tijd gevlogen, en wat heb ik ervan genoten!

Vorige week maandag begon de dag weer vroeg, om 5.00 uur werd ik opgehaald door Selous tours. Het was een kleine groep, een man uit de U.S.A. een meisje uit Denemarken en een meisje uit de U.S.A. Na een lange rit van 6 uur kwamen we aan bij een opvangcentrum voor wilde dieren. Dieren die gewond zijn of niet meer voor zichzelf kunnen zorgen worden daar geholpen. Ik hou daar eigenlijk niet zo van, maar we hebben wel alle dieren in gevangenschap gezien. En ik heb zelfs een cheeta geaaid! Daarna zijn we verder gereden naar de camping vlakbij het Krugerpark. We hebben allemaal een eigen tentje, heel basic maar wel heel leuk. Het kampvuur was al aan, en de kip lag al op de braai, wat een heerlijke avond was dat. Dinsdag ging om 4.30 uur de wekker al zodat we rond 6.00 uur bij de ingang van het Krugerpark waren. We zaten in een open truck/jeep waar een soort tent omheen zat, maar wat was dat koud zeg, brr. Zeker toen de gids Loyd de schermen omhoog deed in het park. Het Krugerpark is net zo groot als Nederland, je kunt je dus wel voorstellen dat het niet zo makkelijk is om de dieren te spotten in het hoge gras. We hebben tot 11.00 rondgereden en al verschillende dieren gezien: impala's, zebra's, giraffen, en bavianen. Bij een picknickplaats hebben we heerlijk gebruncht, de gids had daar een skottelbraai gehuurd waarop hij eitjes voor ons heeft gebakken. Daarna hebben we nog even rondgereden en het klapstuk van de dag gezien, 2 parende leeuwen! Dat was echt zo gaaf. Om 14.00 uur zijn we terug naar de camping gereden. Ik weet niet, maar op de een of andere manier viel het een beetje tegen, de groep was niet zo leuk, de gids Loyd was ook niet heel enthousiast en we hebben nog niet heel veel dieren gezien.
Maar de sunsetdrive van die dag was het tegenovergestelde! We gingen met een andere jeep waarvan het voorraam naar beneden was geklapt, en er ging nog een andere gids mee, Brett, die voorop de jeep zat om te spotten. Na 10 min reden we een ander deel van het Krugerpark in. Hier had ik echt het safari-gevoel, geen geasfalteerde wegen maar zandpaden. Toen we witte neushoorns zagen gingen we offroad en reden recht naar ze toe. Heel gaaf. Verder hebben we voor de zonsondergang niets meer gezien, we zijn gestopt om van de zonsondergang te genieten met een wijntje, heerlijk. Toen het helemaal donker was zijn we verder gereden, Brett ging weer voorop de jeep zitten en scheen met een grote lamp opzoek naar de reflectie in de ogen. Dit viel echt niet mee, ik denk dat we 20 min hadden gereden voordat we stopten. Verderop in de boom zou een kameleon zitten. Loyd stapte uit om hem even te pakken, ik denk dat hij 20 meter gelopen had toen hij opeens stil bleef staan. Shit ik hoor iets vlakbij me, Brett snelde zich naar hem toe, ze zagen niks, hebben de kameleon gepakt en zijn terug naar de auto gekomen. Echt ongelofelijk hoe ze die hebben gespot. Nadat iedereen hem even had vastgehouden werd hij terug gezet en reden we verder. We waren reden de bocht om en stonden oog in oog met 5 zwarte neushoorns. Dat had Loyd dus gehoord! Terug bij het kamp stond het eten al klaar, we hebben nog even bij het kampvuur gezeten maar weer optijd naar bed gegaan.
Woensdag vertrokken we weer vroeg naar de ingang van het Krugerpark. We reden naar een ander deel waar meer water was. Het was een beetje hetzelfde als gister: impala's, nyala's, zebra's, giraffen, buffels, nijlpaarden, gnoes, struisvogels, krokodillen en een heel bijzondere eland: klipspringbok. Rond 18.30 uur waren we terug bij het kamp. Hier hebben we nog een hele leuke avond gehad, heerlijk gebraaid en bij het kampvuur gezeten.
Donderdag zijn we weer vroeg vertrokken. Na 2 uur rijden stopte we bij een canyon, wauw wat een uitzicht daar. Na nog 20 min te hebben gereden kwamen we bij het hoogtepunt van deze tour, NOT. Grotten, daar geef ik dus echt helemaal niks om, hier zie je een bavianenkop, als je zo kijkt zie je haaientanden, en hier dit en dat. Dat had voor mij niet per se meer gehoeven. Daarna zijn we terug naar Johannesburg gereden. Ik had al een nacht geboekt in een hostel, Sophie (meisje uit Denemarken) had nog geen plannen en sloot zich bij mij aan. In het hostel wat aardige meiden ontmoet die ons aanraadde om met de rode toeristenbus naar het apartheidsmuseum te gaan. Lijkt me een goed plan na het verhaal van de Duitser in het hostel. Hij stond vandaag op het station op een taxi te wachten wat gewoon veilig zou zijn. Tot er een groepje mannen om hem heen kwamen staan, zijn armen achter zijn rug duwde en een arm om zijn keel kreeg. Van voren werd alles meegenomen, camera, geld, alles. Ik was echt in shock over dit verhaal en begon zelfs even te twijfelen of we het hostel wel uit moesten gaan. Maar zo'n toeristenbus is prima.

Vrijdag ben ik samen met Sophie 's ochtends met de taxi naar het beruchte station gegaan. Toen we uitstapte kwam er al meteen iemand van die bus naar ons toe en vroeg of we voor de bus kwamen, hoe kan hij het toch weten haha we waren echt de enige blanken daar. Hij liep met ons mee naar het station om een kaartje te kopen, die paar honderd meter waren blijkbaar nog niet eens veilig. We reden de hele stad door en kregen heel veel informatie over de geschiedenis en een goed straatbeeld. We hebben 3 uur rondgelopen in het apartheidsmuseum waar we toch wel een goed beeld kregen van hoe het toen geweest moet zijn. We kregen allebei een ander entree kaartje: blanke en niet-blanke waarna we door een ander ingang moesten. Ik had een kaartje voor niet-blanke, het werd meteen duidelijk. Er hingen overal borden met 'taxistandplaats voor blanken' 'ingang voor blanken' enz. Ik kreeg er echt kippenvel van, en besefte meteen hoe vernederend het is. Je kiest je huidskleur toch niet! In het museum was het heel veel lezen, maar gelukkig werden er ook wat filmpjes afgespeeld. Echt ongelofelijk dat er pas in 1994 een einde aan de apartheid is gekomen. We hebben de bustour afgemaakt en nog even geshopt. Ik ben blij dat ik niet langer in Johannesburg blijf, het is echt een grimmige stad waar we ons niet echt veilig voelde. We hebben de hele dag ook maar 5 blanken tijdens de tour gezien, heel anders dan ik Kaapstad.

Zaterdag heb ik een fietstour door Soweto gedaan. Dit is de grootste township van Afrika waar +/- 5,5 miljoen mensen wonen. Ik werd 's ochtends door de taxi van het hostel opgehaald. Ik had een tour van 4 uur geboekt. We fietste eerst een heuveltje op vanwaar we een mooi uitzicht op Soweto hadden. Daarna staken we een drukke weg over, en daar stonden we dan midden in een township zoals ik het had verwacht toen in naar Zuid-Afrika kwam. Drukte, viezigheid, gezelligheid, het echte straatleven. Een paar meter verderop zaten vrouwen elkaars haar te vlechten, weer een paar meter verderop zaten mannen te drinken en overal speelde kinderen. We stopen op een open veldje waar een aantal bussen stonden met een heleboel mensen eromheen. Ze verzamelde zich om naar de begrafenis van een 16-jarige jongen te gaan. Hij had een tand laten trekken, maar de bloeding stopte maar niet waardoor hij overleed. Ongelofelijk dat je daaraan dood kan gaan hier. Nadat we het open riool overstaken parkeerde we onze fietsen. Het cafe zat vol dus kregen we de lokale 'lekkernijen' buiten te proeven. Huisgebrouwen bier, een soort milkshake en koeienwang met maispap. Na deze ervaring zijn we verder gefietst door de township, het was echt heel leuk, alle kinderen kwamen ons high fives geven. Naarmate we verder fietsten werden de wijken steeds beter tot we uiteindelijk in een soort Beverly Hills wijk kwamen. Echt heel luxe met dure auto's en restaurants, zoiets had ik echt nooit verwacht in een township. Nou was dit ook wel een hele toeristische wijk met het Hector Pieterson square, het huis van Nelson Mandela en het huis van Desmond Tutu. Na de tour kregen we nog een traditionele lunch: bunny chow. Een uitgehold broodje met een soort vegetarische curry erin, heel lekker. 's Middags werd ik weer netjes bij het hostel in Johannesburg afgezet.

Zondag heb ik weer de hele dag in de Bazbus gezeten, van het koude Johannesburg terug naar het warme Durban. De laatste dagen heb ik hier nog lekker van de zon en het strand genoten.

De terugreis is prima gegaan en het was een warm welkom thuis. Wat zijn de afgelopen 3 maandag toch voorbij gevlogen. South Africa and all the lovely people I've met, you've been everything and more!!

Liefs Anouk

• 26 Juni 2014 - 19:52

Pap En Mam:

Ons meisie is gelukkig weer bij die huis.
    Fijn, dat het allemaal goed verlopen is.
    Ook voor het thuis front is het omgevlogen.
    Groeten Pap en Mam

• 26 Juni 2014 - 22:07

Riekie:

He Anouk

Fijn dat je zo'n mooie reis hebt gehad. daar kun je nog lang van nagenieten.

Weer veilig thuis in Hulsel en nu hopen we je weer snel tegen te komen
    dus Tot ziens

Groetjes van de Bladelsedijk

• 26 Juni 2014 - 22:24

Tonny En Peter:

Welkom thuis Anouk, fijn dat je zo van je reis genoten hebt, zoveel gedaan en gezien, maar een van de belangrijkste dingen van op reis gaan, is wel het veilig en gezond weer thuis komen, en dat is zo te lezen ook goed gelukt.
    Groeten Tonny en Peter

• 27 Juni 2014 - 10:26

Petra:

Ha Anouk, wow wat een mooie tijd heb je gehad in S.A.
    Enjoy it.

groet Petra.